sunnuntai 23. marraskuuta 2008

Ikääntymismietteitä

Mä oon tässä tallejani lähes "seisottaessa" mietiskellyt sellaista asiaa, kuin että jos vaihtaisi hevosilta ikääntymisen johonkin hitaampaan, kuin mitä tuo ennen ah-niin-ihanan reipas VHKR on. Onhan se toki nykyäänkin ah-niin-reipas ikääntymismenetelmä, mutta jotenkin alkaa tuntumaan, että se on mulle liian reipas. Mulla on tällä hetkellä meinaat niin paljon hevosia talleissa, jotka on sen 24-vuotta tai vanhempia, vielä enemmän 20-vuotiaita ja sitä vanhempia, että alkaa oikein hirvittää! Niille kun pitäisi jälkeläisiä saada ja muuta ja konit on jo ikäloppuja. Jonka lisäksi mua nykyään taas hotsittais vähän noi laatispalkinnot (lähinnä YLA), jolloinka on ärsyä, että hevoselta uupuu täysin jokin arvosteluun vaikuttava kohta - sen lisäksi, että mun mielestä mun kaikki hevoset on niin pirun hyviä, et niille on pakko saada ainakin yks samaa sukupuolta oleva suvunjatkaja.

Olen miettinyt VARL-ikääntymistä erittäin vakavasti - osa ostamistani hevosista, jotka VHKR-ikääntymisellä olisivat olleet jo melko vanhoja, ikääntyvät jo nyt VARL:in mukaan. Sitten taas, VARL on melko hankala laskea ja sen kanssa toimiessa Feanaron virtuaalista-sivusto on todella påp keksintö. Jolloin täytyis käytännössä jokaisen hevosen sivulle lisätä "ikääntyminen & ikä"-kohta. Blah. Sitten taas, joutuisin sen saman tekemään kaikilla muilla ikääntymistyyleillä paitsi reaalilla ja VHKR:llä, ne kun on niin simppeleitä. Olen myös miettinyt, että onko myös VARL liian nopea ikääntyminen tämänhetkistä virtuaalihevosteluani ajatellen? Tuleeko mulla silti se tilanne eteen, että talli on täynnä eläkeläisiä, jotka vain odottavat vaivoinensa kuoppaan pääsyä? Toisaalta sitten taas, se tilanne taitaa tulla eteen oli ikääntyminen sitten mikä tahansa.. tiedä sitten.

Kolmantena vaihtoehtona ja tällä hetkellä oikeastaan kaikkein houkuttelevimpina on sitten VAI. Okei, se on mulle vielä melko tuntematon käsite, mutta se on kuulostanut aika kivalta vaihtoehdolta juurikin hitautensa takia - ja ainahan ikääntymisen voisi vaihtaa sitten paremmin sopivaksi, jos siltä tuntuisi. Sitten taas ajatus, että hevonen ikääntyisi vuodessa vain neljä kertaa, tuntuu jotenkin todella hitaalta. Ehkä sittenkin siis ns. YIL-ikääntyminen aka. oma ikääntyminen. Jos vain merkkais hevosen sivuille aina välistä, et nyt se on sen ja sen ikäinen? Silloinkun hyvältä tuntuu. Itseasiassa tällaisiakin kavereita mulla on pari - juurkin toisilta ostettuja, joiden syntymäajat on olleet niin utopistisia millään säännöllisellä ikääntymismenetelmällä, että niin on ollut parasta toimia.

Saa nyt nähdä. Tällä hetkellä mulla on kuitenkin tätä harrastusta varten paljon vähemmän aikaa, kuin mitä minulla pitäisi olla pystyäkseni pyörittämään kaikkea sillä tyylillä, millä tällä hetkellä haluaisin asioiden pyörivän. Toisaalta, en halua tinkiä myöskään siitä, mitä teen virtuaalielämän ulkopuolella. Eikä tällä hetkellä ole edes koiran kanssa säännöllisiä koulutushetkiä! Kuitenkin, se että on pienimuotoisesti töissä, opiskelee (joskin erittäin pienellä teholla..), liikuttaa kahta hevosta ja hoitaa omat eläimensä, vie aikaa - jonka lisäksi aviomieskin tarvitsee niitä yhteisiä hetkiä silloin, kun satutaan yhtä aikaa saman katon alla olemaan. Kuitenkin, taustalla, tikittää ajatus siitä, että jollain tavalla laiminlyön virtuaaliharrastustani.

1 kommentti:

Aavi S. (VRL-1354, KaRa) kirjoitti...

Hihii, vaikuttaa aika pitkälle samalta sinun touhut nyt tällä hetkellä kuin minunkin. :D Mullakin oli pakko siirtyä tähän "YIL" -ikääntymiseen (ajat sitten tosin jo, en ole muuten tuota käsitettä aiemmin kuullutkaan..), kun tallin parhaat hevoset alkoivat olla jo päälle 20-vuotiaita. Lisäksi VHKR-ikääntymisellä en voisi koskaan kuvitellakaan kisaavani tätä määrää hevosia...

Toisekseen, minulle putkahti juurikin tuollainen "yksityinen" hevonen talliin paapottavaksi. Tai itse asiassa, se menee jollekin yksityistallille, ja totta sille täytyy jotain päiväkirjan tapaistakin kirjoitella. :)

Ja jos se KaRan toisen pitäjän pesti on vielä auki, huhuile ihmeessä! Mielenkiintoa riittäisi kyllä mahdottomasti tällä hetkellä. :)

aavistus.